Dupa ce ai muncit ore în sir pentru crearea website-ului tău, nu ai vrea sa le oferi vizitatorilor tai o experienta neplăcuta. Din aceasta cauza vrei sa elimini toate elementele ce ii pot dezorienta pe utilizatori sau le pot face navigarea grea. In acest articol vei vedea cele 10 greșeli majore pe care trebuie sa le eviți.

1. Site-ul tau se incarca prea incet

Trăim în era vitezei asa ca lumea devine din ce în ce mai nerăbdătoare. Ai muncit din greu sa produci conținut de calitate, însa acesta nu poate fi apreciat dacă utilizatorii nu ajung pe site-ul tău. Statisticile Google arata ca 47% din utilizatori abandonează pagina web pe care se afla dacă site-ul se încarcă în mai mult de 2 secunde. Astfel, tot timpul pe care l-ai folosit în structurarea conținutului și a paginilor, precum și efortul depus pentru a oferi utilizatorilor un aspect plăcut și atractiv al site-ului devine inutil.

Inca un element care trebuie în luat în seama, conform unor studii suedeze, este ca direct proporțional cu timpul de încărcare mai mare, utilizatorii incep sa nu mai dea vina pe operatorul de internet, ci pe conținutul site-ului pe care doresc sa îl acceseze și pe optimizarea ineficienta a acestuia. Acest lucru este și mai proeminent, când utilizatorii accesează de pe un dispozitiv mobil, cu o conexiunea mai slaba la internet.

Acum ca te-am convins de ce performanta site-ului este pe primul loc, un punct de plecare este optimizarea codului, dimensiunea imaginilor și a videoclipurilor de pe site-ul tău, cat și alți factori ce influențează timpul de încărcare, și implicit numărul de vizite sau chiar vânzările. Nu uita ca Amazon a observat ca dacă site-ul lor s-ar încarcă cu o secunda mai greu, ar pierde 1,6 miliarde de dolari. Da, o secunda pentru 1,6 miliarde!

2. Experienta pe mobil lasa de dorit

Zilele în care site-urile de pe mobil erau identice cu cele de pe desktop au luat sfârșit, de mult! Deși Google considera acceptabile și site-urile cu versiuni mobile (“m.domeniu.ro”), ei recomanda folosirea unui site responsive, adaptabil instantaneu pentru orice device, fie el tableta, telefon, sau orice alt dispozitiv. Din aceasta cauza noi lucram la Venkon doar cu website-uri adaptabile la orice rezoluție și pentru orice tip de device.

Google a anunțat ca vor fi penalizate site-urile care nu au și versiuni adaptabile pentru mobil, iar începând de anul trecut influențează și poziția paginilor în căutările organice.

Astfel, vei începe sa pierzi din utilizatorii vechi, dacă nu le oferi o experienta ușoara, când aceștia doresc sa aibă acces rapid de pe telefon în momentele cheie ale zilei, dar nici nu vei mai putea obține vizitatori noi.

Acum ca ai aflat cat de importanta este versiunea de mobil a paginii tale, trebuie sa înțelegi ca aceasta trebuie sa ofere vizitatorilor aceeași experienta plăcuta de pe calculator, la o rezoluție adaptata dispozitivului, fără sa pierzi nici un element esențial. Problemele pe care le eviți având un site responsive sunt multiple, însa cea mai importanta este ca utilizatorii nu trebuie sa dea zoom pe fiecare element al paginii tale și nu sunt nevoiți sa dea scroll pe orizontala pentru a vedea tot conținutul site-ului tău. Pe calculator folosim indicatorul mouse-ului, ce oferă o precizie crescuta, astfel interacțiunea cu o pagina web este ușoara, însa pe mobil nimeni nu își dorește sa deschidă un meniu și sa apese 4 butoane deodată pentru ca sunt prea mici pentru a putea fi atinse cu degetul.

In concluzie, deoarece conform Google, peste 70% din traficul pe internet se desfășoară pe mobil, un site adaptabil pe orice device nu mai este ceva exotic, ci o necesitate pentru a putea sa-ți promovezi site-ul în mediul online și pentru a putea oferii utilizatorilor ceea ce își doresc, în momentul în care au nevoie, de pe orice device, fără ca performanta și ușurința navigării sa aibă de suferit.

Experienta utilizatorului

3. Experienta utilizatorului nu este luata in considerare

Un lucru esențial în construcția website-ului este experienta utilizatorului. Nu ai vrea ca aceștia sa se lovească de un element neplăcut în navigare, sau chiar mai rău, sa se enerveze ca nu pot găsi ceva pe site-ul tău, sau ca un anumit click, nu ii duce unde doresc. Trebuie sa ai în vedere tot timpul ce va face utilizatorul pe site, pana la urma pentru ei ai construit site-ul. Asa a apărut conceptul de UX (User eXperience).

UX înseamna o experienta plăcuta pentru utilizator, deci fii sigur ca vizitatorul va ajunge unde își dorește când da click pe un link în meniul tău, sau ca acesta nu va trebui sa dea mai mult de trei, patru click-uri ca sa ajungă oriunde pe site-ul tău. Acestea trebuie sa fie intuitive, și sa ofere cea mai lina navigare. Daca ai un site cu foarte mult conținut(ex: blog), nu trebuie sa uiți niciodată sa-l analizezi din punct de vedere al structurii și al legăturilor interne dintre pagini. Îți dorești ca utilizatorii tai sa aibe acces rapid la site și sa poată găsi ceea ce ii interesează fără prea mult efort.

Cel mai important lucru este ca site-ul tău sa fie adaptat publicului țintă. Nici-un adult nu își dorește sa intre pe un site de știri care sa fie prea animat, cum nici-un copil nu este atras dacă site-ul este prea serios. Fii atent la conținut, tema site-ului, cromatica și celelalte elemente de design, definesc un UX plăcut, ce trebuie tot timpul sa fie adaptat cerințelor utilizatorilor.

Experienta utilizatorului

4. Te rugam mult, nu exagera cu pop-up-urile.

Pop-up-urile sunt o unealta extrem de eficienta pentru marketing online. Acestea ajuta la crearea imediata a unei baze de date cu clienți interesați, însa sunt un element ce influeteaza negativ experienta utilizatorului. Un vizitator care nu este interesat sa se inscrie la newsletter-ul tău, sau nu este interesat de oferta ta promoționala și își dorește doar sa ajungă la conținut, va avea o perspectiva total diferita: Timp de încărcare suplimentar, timp de consumare al pop-up-ului, și după, încă un timp pierdut, căutarea butonului de închidere și închiderea pop-up-ului. Acum gândește-te ca trebuie sa repeți pașii ăștia pentru trei pop-up-uri, te plictisești și enervezi doar gândindu-te la asta.

Ultimul lucru pe care ți-l dorești este sa enervezi vizitatorii, fapt ce ii va determina pe aceștia sa părăsească pagina ta, bounce rate-ul site-ului crescând. Este ca și cum ai tipa la ei, doar ca in mediul digital. Trebuie sa găsești un echilibru intre eficacitatea pop-up-ului și efectul negativ pe care acesta îl are asupra navigării utilizatorilor. Poti folosi unelte de analiza precum Google Analytics, sau poți încerca pe termen limitat o strategie A/B Testing, cu o pagina cu pop-up și o pagina fără pop-up și sa vezi care iți aduce mai multe beneficii, monitorizându-le constant. Astfel, vei putea evalua comportamentul utilizatorilor tai și ceea ce își doresc de la website-ul tău.

5. Optimizarea dusa la extrem

Toată lumea știe cat de important este procesul de optimizare a unui site, însa nu toată lumea realizează ca trendurile se schimba foarte repede. Oricine vrea sa fie în topul căutărilor pe Google, însa multe aspecte trebuie îndeplinite, iar pagina trebuie sa rămână ușor de citit și plăcută pentru un om.

Acum ceva ani, vedeai peste tot pe internet site-uri care avea cuvinte cheie scrise în interiorul conținutului excesiv, sau care nu apăreau natural în ideea propoziției. Acele zile au luat de mult sfârșit, deoarece ponderea pe care motoarele de căutare o oferă cuvintelor cheie a scăzut drastic, iar calitatea acestora influențează major, nu repetivitatea. Un cuvânt cheie trebuie sa se integreze ușor în propoziție, și sa fie util pentru vizitator, conform ultimelor date oferite la conferințele Google.

Inca un aspect la care trebuie sa ai grija, ar fi optimizarea back-end-ului. Acest lucru ajuta din punct de vedere al unui motor de căutare, însa din punct de vedere al utilizatorului poate crea neplăceri la nivel vizual.

Experienta utilizatorului

6. Mesajul tau nu ajunge la utilizatori

Unul dintre cele mai enervante lucruri când intri pe un website, așteptându-te sa găsești ceea ce te interesează, este sa nu înțelegi nimic din ceea ce compania respectiva iți poate oferii.
Înainte de crearea oricărui website trebuie sa ai în vedere publicul țintă și ceea ce aceștia se așteaptă sa primească în urma vizitei pe site-ul tău. Explicând utilizatorilor cine ești, cu ce te ocupi și ce servicii oferi înainte de a ii obliga sa trimită un formular sau o comanda, vei reușii sa atragi și sa păstrezi mai multi vizitatori.

Nu uita ca după ce un utilizator a intrat pe site-ul tău, ai la dispoziție doar câteva secunde pentru a-i atrage atenția și pentru a-l face curios sa afle mai multe. Multi creatori de conținut, cad în capcana titlurilor de tip clickbait, pentru a atrage atenția unui număr cat mai mare de utilizator.

Deși consideram construirea unui titlu atractiv un prim pas extrem de important pentru a obține noi vizitatori, nu vei reuși decât sa iți iriți vizitatorii și sa ii faci sa iți părăsească website-ul dacă restul conținutului nu este pe măsura. Odată ce citește titlul paginii tale, utilizatorul va avea anumite așteptări de la ceea ce urmează și de aceea conținutul paginii trebuie sa fie cat mai relevant și accesibil, folosind cuvinte uzuale și ușor de citit.

Mesajul tau nu ajunge la utilizatori

7. Promotii si discounturi neserioase

Am observat foarte multe site-uri care prin înregistrarea la un newsletter, oferă diverse promoții și discounturi la serviciile și produsele lor. Astfel, utilizatorii își introduc adresa de e-mail, iar în momentul în care doresc sa își folosească cuponul de reducere sau beneficiul promis, afla ca nu îndeplinesc cerințele necesare.
Nu este nimic mai frustrant decât sa iți fie promis un discount de 50% ca mai apoi sa fii informat ca trebuie sa cumperi mai întâi produse în valoare de 1000$ sau ca doar anumite produse fac parte din aceasta promoție.

In ultima perioada am întâmpinat din ce în ce mai multe situații similare cu cea descrisa mai sus, iar din punctul nostru de vedere, aceste strategii insulta utilizatorul și de asemenea afectează reputația website-ului și a brand-ului. Mai ales pentru un website de tip magazin online (eCommerce), unde indicele pentru rata de conversie este foarte important pentru strategia afacerii, Venkon promovează oferte cat mai clare și transparente din care utilizatorul are un beneficiu real.

Experienta utilizatorului

8. Leapșa de pe un site pe altul

Sunt sigur ca ți s-a întâmplat de foarte multe ori sa intri pe pagina unui website de tip magazin online, pentru a afla mai multe informații despre firma respectiva, iar în momentul în care deschizi catalogul de produse, ești redirecționat pe o alta pagina cu o platforma total diferita.

Din punctul nostru de vedere, un site trebuie făcut în totalitate pe aceeași platforma, de la pagina ‘Despre Noi pana la paginile de Blog și Produse. Toate trebuie sa urmeze aceeași linie a design-ului și sa ofere aceeași experienta utilizatorului.

Folosind platforme diferite pentru diverse secțiuni ale site-ului tău, reușești sa dezorientezi utilizatorul, și sa ii inspiri neprofesionalism. Daca folosești unelte precum Google Analytics, vei observa ca toți indicii de conversie vor fi în cădere libera.

9. Multimedia porneste automat

Unul dintre cele mai enervante lucruri este sa intri pe un site și sa te copleșească numărul mare de media care rulează simultan. Noi la Venkon încurajam construirea unui site cat mai animat, însa utilizatorul trebuie sa fie în control. In cazul mediei care pornește automat, vizitatorul se simte neputincios în fata site-ului, iar el pierzând controlul va asocia site-ul tău cu ceva negativ, orice ar fi pe site-ul tău.

Acest aspect este si mai important in cazul unei platforme de e-commerce, unde creearea unui “ambient digital” placut este prioritatea ta principala. Diverse studii conduse de cei mai mari retaileri online, precum Amazon si eBay, au determinat faptul ca utilizatorii cumpara mai mult, daca au sentimentul de siguranta, incredere si putere de decizie cand navigheaza pe un magazin online.

Considerând toate aceste aspecte, fii sigur ca nu încarci utilizatorul, și nu îl sugrumi cu un sunet de fundal, sau o melodie pe care acesta nu și-o dorește. Videoclip-urile sunt o unealta puternica, prin care poți exprima într-un minut, ce poate cineva scrie într-o carte, asa ca fii sigur ca sunt relevante pentru utilizatorii tai, și ca aceștia îl apreciază, deoarece altfel nu va fi decât încă un element pe care aceștia trebuie sa îl evite pentru a ajunge la conținutul de care ei sunt interesați.

Multimedia Porneste Automat

10. Nu esti conectat cu Social Media.

Fie ca admitem sau nu, social media este o prezenta foarte puternica în viețile noastre. Asa ca iți dorești ca vizitatorii tai, sa poată interacționa cu tine și în sfera sociala. Astfel trebuie sa ai grija tot timpul, ca utilizatorii tai sa poată distribui, sau aprecia postările pentru care tu ai depus efort. Content-ul de calitate pentru care ai investit atât de mult timp nu trebuie lăsat deoparte și trebuie promovat, asa ca trebuie sa le dai utilizatorilor tai șansa sa facă asta: Folosește un link de distribuire sau un buton de apreciere!

Fii tot timpul atent ca butoanele de social media sa funcționeze. Nici-un vizitator nu își dorește sa dea click pe “Tweet This!” și sa observe ca nu merge.

Daca ai un blog, fiecare postare trebuie sa apară și pe social media. Resursele investite în acel blog devin inutile dacă nu sunt împărtășite potențialilor vizitatori. Gândește-te ca majoritatea timpului petrecut online este pe social media, asa ca trebuie neapărat sa fii prezent!

Social Media Icons